|
Re: The Origins of the Fulani ... توثيق (Re: احمد حامد صالح)
|
احمد صالح
تحياتي
ما عارف لكن نظرية ان اصول الفولاني قد تكون من الهند لا اجدها تجد اي سند في قصصنا الشعبي! طبعا لا اختلاف في ان هناك منبع غير اسود في دم الفولاني, لكن انا اعتقد ان ارجاع بعض اصول الفولاني لروما القديمة او اليهود اكثر معقولية. المعروف طبعا ان الرومان كانت لهم علاقات وطيدة مع شمال غرب افريقيا خاصة تونس حيث كانت مملكة كارثيج, وقد اسسها الفينيقيون كمركز تجاري في شمال افريقيا, وغالبا يكون تغلغل بعضهم الي ما يعرف الان بمالي والنيجر و قد يدعم ذلك الميل شبه الفطري للفولاني للاشتغال بالتجارة. اما الاصل اليهودي هو الاكثر ترجيحا عندي. لعدة اسباب, اولها القصص الشعبي لدى الفولاني الذي يعرف الفولاني كاحدي قبائل بني اسرائيل المفقودة, ويعضد ذلك كثرة اسم موسى لدي الفولاني وايضا الشبه بين صور الفراعنة المكتشفة في مصر بسحنات الفولاني. انا شخصيا كل ما اشوف رمسيس ملك فرعون مصر والمصرين القدماء اجد شبه شديد جدا بالفولاني الحاليين! وممكن يكون الفولاني جزء من اليهود الذين هربوا من مصر الي داخل افريقيا, لانه من غير المنطقي ان يكون كل اليهود هربوا من مخرج واحد عبر سينا, خاصة في لحظة خوف وجزع شديد كما يخبرنا التاريخ. ووجود اليهود الفلاشا في اثيوبيا, يعضد رايي بان بعض اليهود هربوا الي داخل افريقيا, و ايضا اظنك لاحظت الشبه العجيب بين الفلاشا و الفولاني! وانا سمعت قصة ان اصولنا من اليهود من امي, وكانت تحكي لنا الكثير من القصص التي مع الزمن وجدت انها صحيحة في كتب التاريخ.
(عدل بواسطة بدر الدين احمد موسى on 04-11-2011, 01:44 AM)
| |
|
|
|
|
|
|
Re: The Origins of the Fulani ... توثيق (Re: احمد حامد صالح)
|
Fulani - صفحة 38 Pat Ikechukwu Ndukwe - 1996 - عدد الصفحات: 64 - معاينة All these virtues are summed up in the notion of pulaaku or the "Fulani way." Certain general principles inform pulaaku. The first is the principle of fertility, the continuity of the family line. Fertility ensures the supply of future الفولانوية PULAAKU
http://books.google.com/books?id=HnwGNU6uoBQC&pg=PA38&d...ge&q=PULAAKU&f=false
Baajankaro: a Fulani epic from Sudan Al-Amin Abu-Manga - 1985 - عدد الصفحات: 67 - عرض المقتطفات Heroism in the Fulani folk-tales and folk-stories is generally measured against the individual's ability to conform to the ethics of pulaaku, ie the Fulani code of conduct. Accordingly, a hero is the one who subdues his sentiments
| |
|
|
|
|
|
|
Re: The Origins of the Fulani ... توثيق (Re: احمد حامد صالح)
|
Do the Fulani people originate in ancient Nubia? 2 years ago Report Abuse by Ted H Member since: November 16, 2007 Total points: 86,294 (Level 7) Badge Image: Add Contact Block Best Answer - Chosen by Asker This link shows a possible Nubian origin (along with some others) Excellent link! * Jewish or Syrian origin and suggested a migration westwards along the North African littoral, southwards into the West-Africa and, thence, in historical times, eastwards. According to Some writers (e.g. Guiraudon, 1888; Delafosse, 1912; Morel, 1902) * Ethiopian affinities and inferred a prehistoric movement westward from Ethiopia into the West- Africa. According to Mollien, 1820; Seligman, 1930; Barth, 1857-8 * Fulani were North African Berbers, According to. Passarge, 1895; Meyer, 1897; Crozals, 1883 * Compromised between the Berber and Ethiopian theories. According to Bayol, 1887; Machat, 1906; Gautier, 1935; Palmer, 1923, 1928, 1936) which * Hindu Origins According toGolberry, 1805; Binger, 1892), Malayo-Polynesian (EichTall, 1841 * Gypsy theories complete the list of elaborate surmises on Fulani origins http://www.jamtan.com/jamtan/fulani.cfm?…
Some believe that they are from a Semitic origin. According to the tradition, the ancestors of Fulani is Jacob son of Israel, son of Issac, son of Abraham When Jacob left Canaan and went to Egypt where Joseph was established. The Israelites prospered and grew in population while living in Egypt. Fulani people descended from them. After a long time a new Pharaoh who did not know about Joseph's fame in Egypt, came to power. He made the Israelites work hard at slave labor. The Pharaoh oppressed the people, including Fulanis who were rich in cattle. They emigrated from Egypt, some of them went back to Palestine and Syria under Moses guidance and the other crossed the Nile with their cattle and headed west. They took the name of fouth or foudh meaning those who left. A group from the latter moved along the edges of the Sahara to Touat-Air and then to West-Africa. Those who came to Masina (in present day Mali) spread to the neighboring regions where they were rejoined by Fulani groups from Morocco. It has established that about 700AD, Fulani groups from Morocco, moved southward, and invaded the regions of Tagout, Adrar, Mauritania, and Fuuta Tooro. The cradle of the Fulani group is situated in the Senegal River valley, where Fulanis established kingdoms. Until the beginning of the IX th Century..Around that period they continued their migration in the regions of Bundu, Bambouk, Diomboko, Kaarta, and Bagana Finally those who where concentrated in the Ferlo from the XI to the XIV century moved in various groups to the Fuuta Jalon, to the Volta river basin , to the Gurma, to the Haussa land, and to the Adamawa, Boghirme,Ouadai. http://www.jamtan.com/jamtan/fulani.cfm?…
من هنا: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090323102307AA4bQh7
---- يا احمد! مشيت افتش للكتاب بتاع الاصل اليهودي للفولاني شوف لقيت شنو? الكلام دا يتطابق حرفيا مع ما كانت تقوله المرحومة امي الحاجة حبوبة محمد زين! والله العظيم كانت دايما تقول لي ان المحس اولاد عمنا! ليه المحس وما غيرهم? ما عارف لكن صحبك داك الليلة حايموت بالغيظ! مرة كنت بتكلم مع واحد يهودي وكنا مختلفين في موضوع فلسطين فقال لي; ياخ انت بس بتكره اليهود, لما قلت ليه انا اصولي يهودية قلب مية وتمانين درجة وقعد يقول لي مفروض ترجع تبقى يهودي لان الاسلام اتفرض عليكم, وكان جادي جدا هههههه
| |
|
|
|
|
|
|
Re: The Origins of the Fulani ... توثيق (Re: احمد حامد صالح)
|
The Sudan under Wingate: administration in the Anglo-Egyptian ... - صفحة 104 Gabriel Warburg - 1971 - عدد الصفحات: 245 - معاينة These immigrants, known as Fallata or Takarir, were Muslim pilgrims, many of whom passed through the Sudan on their route to the Hijaz. They settled in the Sudan in great numbers and established their own colonies http://books.google.com/books?id=mAiYOT8sn60C&pg=PA104&...ge&q=fallata&f=false
Pastoralists under pressure?: Fulbe societies confronting change ... - صفحة 53 Victor Azarya - 1999 - عدد الصفحات: 454 - معاينة Ar. bagar 'cattle') as a synthesis between the cattle FulBe culture and that of the camel Arabs one.2 HG Balfour-Paul (1955: 78) lists the Fallata in the ' partly immigrant but largely autochtonous stock' of Darfur. ... books.google.com
| |
|
|
|
|
|
|
Re: The Origins of the Fulani ... توثيق (Re: احمد حامد صالح)
|
صفحة 333
Pre-historic nations, or, Inquiries concerning some of the great peoples and ... بواسطة John D. Baldwin
http://books.google.com/books?id=EvA3VVUsWtwC&pg=PA332&...#v=onepage&q&f=false
هنا عرض كامل
http://books.google.com/books?id=WRuGAAAAMAAJ&pg=PA332&...#v=onepage&q&f=false
Quote: At the present time, the most numerous and powerful people in Central Africa, south of the region occupied by the Berbers, are the Fulans, a people remarkable there for their intelligence, skill, and restless ambition. Their influence is already established at many of the more important points, from Senegambia to the Nile, near the western border of Abyssinia, and especially in Soudan. They seem likely to become supreme in all the central countries. Every traveler in that part of Africa describes the Fulans, and speculates vainly concerning their history. They resemble, substantially, the great body of the brown race of the continent, and show the same traces of mixture with other races. Dr. Barth says of them:
"If any African tribe deserves the full attention of the learned European, it is that of the Fulbe (sing. Pullo), or Fula, as they are called by the Mandingoes; Fellani {sing. Bafellanchi) by the Hausa people, Fellata by the Kanuri, and Fulan by the Arabs. No doubt they are the most intelligent of all the [Central] African tribes, although in bodily development they cannot be said to exhibit the most perfect specimens. It is their superior intelligence that gives their chief expression to the Fulbe. But as to their outward appearance, which presents various contrasts in complexion as well as bodily developpent, we must first take into account that the Fulbe, as a conquering tribe, sweeping over a wide expanse of provinces, have absorbed and incorporated with themselves different and quite distinct national elements."
The Fulans, on account of their prominence and importance, have been a topic of much speculation. One or two writers have assumed that they were not originally an African people. M. Eichwaldt published an essay in Origin of the Fulans. 333 the Journal de la SociStS Mhnologique for 1841, in which he sought, by cleverly managed assumption and hypothesis, to connect them with the Malays by way of Meroe. Dr. Barth says: "I myself am of opinion that their origin is to be sought in the direction of the east; but this refers to an age which, for us, is enveloped in impenetrable darkness. * * There may be some remote affinity between the Fulbe and the South African tribes, but this refers to an age probably not later than the rule of the Pharaohs." The Fulans, nevertheless, are only a branch of the race found everywhere in Central, Eastern, and Southern Africa. Whatever shall explain their origin will explain that of the whole race.Within the historical period, and since the beginning of the Christian Era, there has been more civilization in Africa than exists at the present time. Dr. Barth shows that Bornou, in Central Africa, has declined from a higher condition of civilization. The ruins of its former capital, its historical literature, and other facts still apparent to those who observe that country carefully, make plain that not many centuries have passed since there was in Bornou a higher knowledge, and practice of the builder's art, a more effective political organization, considerable literary culture, and a better condition of manufactures and commerce. That old tradition of the people which connects the origin of this kingdom with the Himyarite sovereigns of Arabia, whether correct or incorrect, is not without significance. There is much in the history of Arabia, as well as in the present condition of Africa, to show that the Cu####e Arabians occupied Central Africa in very remote times |
| |
|
|
|
|
|
|
Re: The Origins of the Fulani ... توثيق (Re: احمد حامد صالح)
|
بدر سلام
The growth of Islam among the Fulbe of Masina William Allen Brown - 1964 - عدد الصفحات: 200 - عرض المقتطفات The Delafosse theory holds that elements of the proto-Fulbe were formed in Cyrenaica over a long period from Judeo-Syrian peoples, beginning in the time of the Jewish departure from Egypt in the age of Moses, and including Byksos
رؤية اخرى
Fulbe presence in Sierra Leone: a case history of ... M. Alpha Bah - 1998 - عدد الصفحات: 191 - عرض المقتطفات Arcin states that the FulBc left their closest relatives, the Beja and the Foundj in the Nile Valley. He also believes that the FulBc were chased out of Egypt as were the Jews.10 Henry Brandt has in fact, suggested that the FulBc
كده ركز على صفحة 152
http://books.google.com/books?id=dRMNAQAAIAAJ&pg=PA152&...#v=onepage&q&f=false
Quote: The Fulbe are, or at least were, a nomadic pastoral tribe ; they have become more or less sedentary nowadays and ... ancestors were the Jews who went to Egypt with Jeremiah ; but we feel bound to mention that the sedentary Fulbe of the |
Exchanging our country marks: the transformation of African ... - صفحة 89 Michael Angelo Gomez - 1998 - عدد الصفحات: 370 - معاينة ... were "indistinguishable culturally" from the Mende.3 And of course there were the Fulbe-Jallonke in the interior. ... wear beards like the Jews in Europe "; the "Foolahs . . . are an intermediate race between the Arab and the black"; ... books.google.com - المزيد من الإصدارات
http://books.google.com/books?id=ssQOIgZpTaoC&pg=PA89&d...#v=onepage&q&f=false
| |
|
|
|
|
|
|
Re: The Origins of the Fulani ... توثيق (Re: احمد حامد صالح)
|
الفلان و دورهم فى الجنوب الجزائرى العلامة بلعالم عليه رحمة الله نموذجا نوفى 2009 ميلادية
Quote: ترجمة : فضيلة الشيخ محمد باي بلعالم ( الشيخ باي ) شيخ زاوية أولف ولاية أدرار دولة الجزائر نسبه وميلاده : هو العالم ابن العلماء والفقيه ابن الفقهاء الشيخ باي بلعالم بن محمد عبد القادر بن محمد بن المختار بن احمد العالم القبلوي الجزائري ويعود نسبه إلى قبيلة فلان والتي تضاربت حولها الأقوال واختلفت فيها الآراء والشهير أن أصولها تعود إلى قبيلة حمير القبيلة العربية الشهيرة باليمن ولد الشيخ سنة 1930 م في قرية ساهل من بلدية اقبلي بدائرة أولف ولاية ادرار دولة الجزائر .دراسته وتعليمه: تربى الشيخ في أسرة اشتهرت بالعلم والمعرفة، حرصت على تعليمه فبداء بالقران الكريم في مسقط رأسه في مدينة ساهل ،هذه القرية التي كانت تعد منارة للعلم والمعرفة والتي تخرج منها العديد من العلماء والفقهاء ، فدرس القران الكريم على يد المقرئ الحافظ الشيخ محمد بن عبد الرحمن بن المكي بن العالم ، ودرس على يد والده مبادئ النحو والفقه ، فكون ثروة ورصيدا هاما من العلوم والمعرفة ، ودرس على يد الشيخ محمد عبد الكريم المغيلي مدة من الزمن ، ليشرع ــ حفظه الله ــ في ترحاله في طلب العلم والمعرفة قاصدا زاوية الشيخ أحمد بن عبد المعطي السباعي المراكشي المعروف بالطاهر، مكث هناك حوالي سبع سنوات حيث تلقى فيها عدة علوم منها ( علوم القران والحديث و النحو والفقه المالكي وأصوله والفرائض ….) وخلال فترة دراسته تحصلا على عدة إجازات منها الإجازة العامة بعد إنهاء دراسته عن شيخه الطاهر بن عبد المعطي السباعي الادريسي المراكشي المغربي وإجازة أخرى عن شيخه الحاج احمد الحسن والشيخ البدليمي في الحديث الشريف وأخرى من الشيخ العلوي المالكي المكي ـــ رحمه الله تعالى ــ ( مدرس بالمسجد الحرام ) كما تحصل على شهادة ليسانس في العلوم الإسلامية . أسفار الشيخ ورحلاته : رغم انشغاله وجسامة المسؤوليات الملقاة على عاتقه إلا انه لم يتوقف عن التحصيل العلمي والمعرفي ليشغل وقته الثمين بالمطالعة والتأليف والترحال إلى عدة بلدان في داخل الوطن و خارجه ، حيث كانت له لقاءات مع عدة شيوخ وطلبة حيث أفاد واستفاد، ومن الدول في الخارج التي زارها ( تونس والمغرب الأقصى وليبيا والمملكة العربية السعودية ) حيث كانت أول زيارة له إلى المملكة العربية السعودية من اجل أداء فريضة الحج سنة 1964 م ، ليعود إليها سنة 1974م للمرة الثانية ، ومنذ ذلك العام لم يتخلف عن أداء هذه الفريضة إلى عامنا هذا ، فله ما 37 حجة إلى تاريخ إعداد هذا المقال . وكانت زيارته للمغرب ليزوير شيخه واستاذه احمد الطاهر السباعي وهذا موجود في كتابه الرحلة العلية لمن يريد الاطلاع على ذالك فهو كتاب مهم جمع فيه رحلاته واحوال المناطق التى زارها فضيلة الشيخ كتبه ومؤلفاته : ألف الشيخ في فنون عديدة فكتب و نظم وشرح وحقق في ( علوم القرءان والحديث والفقه وأصوله والميراث والسيرة والتاريخ والوعظ والإرشاد والتوجيه …) ، فله ما يزيد عن ( 35 كتاب ) ، فشرح في علوم القران ألفية الغريب في جزأين والمفتاح النوراني على المدخل الرباني في الغريب القرآني ، وله في الحديث كتاب أسماه كشف الدثار على تحفة الآثار وله في الفقه المالكي ما يزيد عن( 14 كتابا ) ونذكر منها كتاب مرجع الفروع لتأصيل من الكتاب والسنة والإجماع الكفيل شرح نظم الشيخ خليفة بن حسن السوفي على مختصر خليل المسمى جواهر الإكليل في ( عشرة أجزاء ) ، وله كتاب اسماه إقامة الحجة بالدليل شرح على نظم بن بادي على مهمات خليل في ( أربعة أجزاء ) ، وله أيضا ملتقى الأدلة الأصلية والفرعية الموضحة لسالك على فتح لرحيم المالك في ( أربعة أجزاء ) وله ألفية في الفقه تحتوي على ( 2509 أبيات ) والى غير ذلك من مؤلفاته الفقهية ، وله في علم الفرائض ( المواريث ) ما يزيد عن (خمسة كتب ) منها الدرة السنية في علم ما ترثه البرية نظما ، وله أيضا الأصداف اليمية شرح الدرة السنية ، وله في أصول الفقه شرح على منظومة العمريطي وتسمى بركائز الوصول على منظومة العمريطي في علم الأصول ، وله أيضا ميسر الحصول على شرح سفينة الأصول ، وله في السيرة النبوية فتح المجيب على سيرة النبي الحبيب ، وله في النحو ما يزيد عن ( ستة مؤلفات ) منها : منحة الأتراب على ملحة الإعراب ، وله اللؤلؤ المنظوم على نثر ابن اجروم ، وله في التاريخ الرحلة العلية إلى منطقة توات لذكر بعض الأعلام والآثار والمخطوطات والعادات في ( جزأين ) ، وكتاب قبيلة فلان في الماضي الحاضر وما لها من العلوم والمعرفة والمآثر ، كما أن له عدة محاضرات في الدعوة والتوجيه والإرشاد والتي ألقها في عدة مناسبات وملتقيات في عدة بلدان ، كما انه لم يمهل جانب الأدب والشعر فله عدة قصائد في عدة مجالات ، ودون عدة رحلات فله ما يزيد عن عشرين رحلة مكتوبة للحج والعمرة ، ورحلته إلى المغرب الأقصى ، وله عدة كتب لم تطبع ومنها ما هو الآن تحت الطبع ، وله وقفيات في مكتبة الحرم النبوي الشريف وهو ما يزيد عن 14 كتاب منها ما هو مطبوع ومنها ما هو مخطوط . برنامجه في التدريس : يعكف الشيخ في كل عام على إتمام ختم صحيح البخاري وتدريسه كاملا ما بين شعبان وذي الحجة ، حيث يختم في الأربعاء الأخيرة من شعبان من كل سنة ، ويدرس أيضا موطأ الأمام مالك كاملا ، وشرح صحيح مسلم كل سنتين ، كما يدرس تفسير القران الكريم وله في ذلك خمسة أيام في الأسبوع ويقوم بتدريس المتون والكتب التي ألفها ، كما يعكف على تدريس الطلاب وتأطيرهم مع كوكبة من المشايخ والذين تخرجوا على يده منهم فضيلة الشيخ بن مالك احمد والشيخ لكصاسي محمد والشيخ عبد القادر حامد لمين والشيخ عبد الله حامد لمين والشيخ لعروسي عبد القادر ، فتقوم الزاوية بدور هام في المنطقة فتساهم في تعليم الطلاب أمور دينهم ودنياهم ، حيث يقصد المدرسة القرآنية التابعة لزاوية مئات الطلاب من داخل الوطن وحتى من خارجه فتضم المدرسة عدة أقسام منها قسم لطلبة الداخليين وقسم أخر لطلبة الخارجيين وقسم للبنات وقسم أخر لنساء ، فتضم الزاوية ما يزيد عن 200 طالب وطالبة ، فتدرس الزاوية القران وعلم التجويد والفقه وأصوله والنحو والتوحيد … في ختام هذا المقال تقبلوا مني اسمي آيات التقدير والاحترام و به بلعالم محمد بن محمد عبد الله بن محمد باي بتصرف من ترجمة محمد باي بلعالم لكاتبها محمد الأمين الشنقيطي الحسني الإدريسي ( قسم المخطوطات بالحرم النبوي) |
| |
|
|
|
|
|
|
Re: The Origins of the Fulani ... توثيق (Re: احمد حامد صالح)
|
همشكوريب تمالا مراكز القران فى البجالاند حيثما كانت خلوة او مسيد او تقابة فى افريقيا ابحث عن الفلان تجدهم
http://books.google.com/books?id=nobesFx6E7oC&pg=PA519&...le%20fellata&f=false
كسلا فلاتة ملى Land, ethnicity and political legitimacy in Eastern Sudan: Kassala ... Catherine Miller, F. Ireton, I. Dalmau - 2005 - عدد الصفحات: 534 - عرض المقتطفات Sudan Notes and Records 9,2 1 925 "Notes on the Fellata Melle of Kassala", p. 85 . 5 1 . Ajab Sidu predated their arrival; it was founded before the Mahdiyya by a "Sudanese" bearing this name. Before it was an old Dabaniya settlement ... books.google.com
فى ديار البجا سجلات الضرائب 1932 حوالى 1500 فلاتة ملى مسجلين Le texte légitime: pratiques littéraires orales traditionnelles en ... - صفحة 16 Didier Morin - 1999 - عدد الصفحات: 293 - معاينة La présence de ces « Fellata Melle » est attestée au coeur du pays bedja. Le registre des impôts de la province en dénombre 15.000, en 1932. Ausenda (1987) montre la forte présence des ouest- Africains à Wagar. Sur les « Fellata
http://books.google.com/books?id=923RPSYnuC4C&pg=PA16&d...le%20fellata&f=false
كسلا فولان ملى تنبكتو بالفرنسى
Des nomades entre la ville et les sables: - صفحة 75 François Piguet - 1998 - عدد الصفحات: 444 - معاينة Il s'agit de pèlerins qui se fixeront au Soudan, à l'image des agriculteurs fellata melle, émigrés de Tombouctou au début du siècle (1901-1902) et qui se sont installés à Gulusit dans le delta du Cash, à leur retour du pèlerinage de La http://books.google.com/books?id=kFNW1P_ZsNIC&pg=PA75&d...le%20fellata&f=false
احفاد اردو ماسنا فى ودهاشم ملى سنار المدينة احفاد الحاج عمر الفوتى دارالسلام سنار التقاطع بالفرنسى L'ethnicité peule dans des contextes nouveaux بواسطة Youssouf Diallo,Günther Schlee
http://books.google.com/books?id=9hPIYx_9b1QC&pg=PA220&...le%20fellata&f=false
| |
|
|
|
|
|
|
Re: The Origins of the Fulani ... توثيق (Re: احمد حامد صالح)
|
احمد حامد صالح!
ياخ معقول? يعني بالانجليزي الفصيح, الكلام الكانت بتقوله الوالدة موجود في بطون الكتب! انت عارف يا احمد مفروض يتعمل تحليل للحامض النووي ونشوف علاقتنا بالمصريين القدماء واليهود شنو?
ياخ شكرا على الكتب وروابطها, ساعمل على اقتناءها و سبر غورها لو الله مد في الايام.
| |
|
|
|
|
|
|
Re: The Origins of the Fulani ... توثيق (Re: احمد حامد صالح)
|
Islam in Africa: proceedings of the Islam in Africa Conference: المجلد 1989 Nur Alkali - 1993 - عدد الصفحات: 454 - عرض المقتطفات The main family lives in Dar al-Salam, near Sennar al-Taqatu (Sennar T). — The Songhai speaking dignitary: they include the Faki Yahya and Hajj Attiku compounds. Their forefathers were prominent scholars in and around Segu (Mali).1 ... books.google.com
| |
|
|
|
|
|
|
Re: The Origins of the Fulani ... توثيق (Re: بريمة محمد)
|
MBORORO-FULANI History of the Mbororo–Fulani The question about the origin of the Mbororo-Fulani remains unanswered in the annals of history although the bulk of the speculations are similar. Several scholars have shown interest in the identity of the Mbororo-Fulani; however a satisfactory conclusion has not yet been reached. Despite this seeming loophole, various theories have been exposed relating to the origin of the Mbororo-Fulani. Delafosse (1912) attributed the origin of the Mbororo–Fulani to the Syrians of Semitic (Aramaic) speech. ates that the fruits of the marriage between Oukba and Bajjo Mango were four children, Deita, Woya, Roroba and Nasi. He claims that, they are the actual ancestors of the Fulani who started speaking Fulfude. Arnott (1970:8), agreeing with the above view, further note that after some time the ancestors separated and one of the group moved to Futa–Toro (Senegal Basin). This was further confirmed by Murdock (1959:415), who linked the Fulani to the Tukular tribe who still inhabit the middle region of Senegal. This view is supported by Sa’ad (1977) in the following statement. “The earliest centre of the Fulani in the western Sudan was the region of Senegal Basin but today, they are found as far as Sudan and Ethiopia…” In another work by St. Croix (1945: 9), he narrates a legend which explains the origin of the nomadic Fulani. The narration indicates that the nomadic Fulani are descendants of a baby who was left in the bush by the mother due to a quarrel between she and her husband. A spirit found the baby and promised him that, he would roam continuously in the bush but would be rewarded with a lot of wealth. The boy was advised to go to a river where in a line of cattle would emerge. He was counseled by the spirit to lead the line of emerging cattle and not to glance behind. The boy failed to obey the instruction and looked behind. He did so and the emerging cattle from of the river stopped when the most beautiful beast was emerging. The various opinions and narrations presented above point to the fact that the question of Mbororo–Fulani origin and identity is yet to be answered.
Moreover, the latter entered the African continent from Cyrenaica about 200 A.D. He recounts that the Fulani are the descendants of a hybrid between Jews and some local tribes in North Africa. Palmer (1967) supports the aforementioned perspective and further recounts that the hybrid and Arabs, who eventually penetrated into the Maghrib in North Africa about 650-750 A.D. mixed with another group of people, the Duradae. According to Palmer, the Duradae are the source of the “Fulani proper”. Meek (1913) on the other hand, links the Fulani with proto-Egyptians and an ancient Libyan tribe. He arrived at this proposition by studying the physique of the Fulani. Furthermore, many writers have traced and attributed the origin of the Fulani to the Arabs as in the case of St. Croix (1945) and Mohammad (1976: 29-33). One of the legends narrated from the latter, explain that the Fulani are descendants of one of the five offspring of Oukba- an Arab, and Bajjo Mango – a Sarakoule. He further narr
The Fulani did not remain or settle permanently along the Senegal River as some of them moved eastward to other parts of Africa, as indicated by Mohammad (1959:226–227). The migration of the nomadic Fulani from Futa–Toro into Ferlo in the south and Kaarto in the east is confirmed by Murdock (1959:417). The Fulani arrived in Masina through Sonika and Bambara in the 14th century, while a vanguard of them infiltrated into Futa Jalon from Senegal. Further migration took them into Hausa land around Sokoto and in Bauchi in Northern Nigeria. Muhammad (1976: 153) explains that the eastward movement was due to the following reasons; the large ocean, which lies to the west; in the north, the Sahara desert is a hindrance and to the south, the thick forest, which breeds the tse-tse fly, made the eastward movement the best option. The Mbororo–Fulani, who are the largest nomadic group in the world, play a crucial economic role as seen in the following remark by Weeks (1978: 133), “Their herds of cattle and sheep are the major source of meat for hundreds of villagers, towns and cities from Wadai, beyond the shore of lake Chad to the Atlantic coast of Senegal”
The Mbororo-Fulani arrived Cameroon in the early eighteen century, entering through the Adamaoua and Northen Provinces. They later migrated and settled in eight of Cameroon’s ten provinces to the exception of the South and Litoral Provinces which are not suitable for cattle rearing. The Mbororo-en share a number of characteristics with the other pastoralist Fulani tribal groups including the Fulfulde language, Haematic ‘racial’ origin, Islam, and a cultural code of contact know as ‘Pulaaku’. However, the Mbororo-Fulani exhibit several distinct socio-economic and political features to the extent that they constitute a distinct ethnic category. The critical difference is their pastoral livelihood, which, in spite of the changing political economy of cattle rearing is still closely aligned to Mbororo identity (Azarya 1999: xiii –xix).
The Mbororo-Fulani can be divided into three major ethnic groups identified by the colour of their cattle, style of decoration of their bowls, and migratory movements. These are the ‘Aku-en’, Bodaabe and the ‘Jafun-en’. In Cameroon Mbororo’en (singular: Mbororo) are found all over the national territory under four Lamidats (the paramount traditional institution) under whom are found community leaders called Ardos. The four Lamidats are found in Fuigil in the North Province, Lompta in the Adamaoua Province, Sabga in the North West Province and Didango in the West Province. The economy of the Mbororo–Fulani in the early 19th century was exceedingly simple. Cattle had little economic significance and the number a man owned was an index of his wealth and importance. The women were responsible for milking and they carried the milk, with pats of butter floating in it, in large shallow gourds to local markets, where it was exchanged for food grown by cultivators. Expenditure was on food, salt, payment for ‘gainakos ’(herdsmen) and ‘jangali’ (cattle tax), with occasional purchase of cloth, household goods and saddlery. Mbororo–Fulani sold cattle with the utmost reluctance; the number sold will depend on the expenditures that cannot be met by receipts from the sale of milk and butter by the women. The greater parts of such expenditure were on annual cattle tax paid to the local councils.
(عدل بواسطة احمد حامد صالح on 09-30-2011, 07:33 PM)
| |
|
|
|
|
|
|
|