عمر علي.. زميلي الليبرالي..

مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 04-25-2024, 08:03 PM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مدخل أرشيف الربع الثاني للعام 2008م
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
04-12-2008, 10:29 AM

fadlabi
<afadlabi
تاريخ التسجيل: 12-13-2004
مجموع المشاركات: 4116

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
عمر علي.. زميلي الليبرالي..

    (هذا مجد الإنسان
    أن يأكل قبل المدخنة
    و يصفر قبل القاطرة
    و ينام على قلب أخيه الإنسان..)*





    عندما أخترت الحزب الليبرالي كان أول دوافعي أن الحزب يدعو الى وطن فيه الناس يعاملون كالناس .. كان أجمل ما شدني إليه أنه أنتخب سيدة لتقوده.. ليس لأنه يحاول كسر المألوف أو يريد أن يبتدع البدع.. بل لأنها كانت أحق أعضاءه بالمنصب.. كان من أكثر ما أسعدني أنها كانت من منطقة لم يسمح تأريخنا الحديث لأبنائها بمكان بين حكوماته المتعاقبة الكثيرة.. و التي جاءت جميعها- حسب بيانها الأول جميعا- لأن الوطن يسير الي الهاوية و لأنهم هبوا من أجل العدل و من أجل الناس.. و ما أن مضت الأيام الأولى حتى أصاب الناس الإحباط الجمعي المعتاد.. بعد أن سقط قناع أو آخر..
    جئته حالما بمؤسسة ليست فيها قبيلة غير الوطن أو جنس غير الناس.. و و جدت رفاقا يحبون بلادهم.. بهرني أنهم عندما بدأوا بناء قاعدته سافروا إلى أطرافه النائية و عملوا بها أكثر مما عملوا بعاصمته.. و أحببت فيهم صبرهم على أمراضه الكثيرة و تخطيطهم لعلاجها..
    لماذا يا عمر علي طعنتني هكذا قبل أن نبدأ معركتنا و نحن جنود في نفس الكتيبة ؟ كيف سألاقي الجموع الآن و أنا مصاب؟ لماذا يا رفيقي في الحزب الذي يعول علينا لبناءه؟ و لنشر قيم العدل و المساواة و الحق لمن أستحق؟
    أنا حزين أكثر مني غاضب.. فالقرباء إن آلموك تحزن.. لأنك تنتظر منهم أن يطبطبوا على ظهرك إن طال الدرب الذي تمشيه معهم.. لا أن يخذلوك هكذا

    و على الرغم من ا لبيان الرسمي من الحزب الذي أعاد لي بعض توازني و أخرجني من صدمتي..
    أنا كعضو في هذه المؤسسة التي أعول عليها و أراهن بها.. أعتذر لبلير أخي في الوطن.. و أخي في الإنسانية.. لا أتكلم بلسانها و إنما بلساني و أنا بين أعضائها.. و لا أعتذر عما أرتكبته و إنما عن جرم رفيقي الذي آذاني و الله شهيد قبل ان يؤذيك.. و لكن الصدمة ذهبت بي الى التفكير في أسباب هذا.. ما الذي يجعل إنسان يظن حتى مجرد ظن أنه بالميلاد فقط و ليس لمعرفة أكتسبها أو خبرة مر بها أفضل من إنسان آخر؟
    .. أذكر أنني في صغري بإعتبار أبي و أمي من قبيلتين مختلفتين.. كنت خبيرا مبكرا في نوع من أنواع النفاق الإجتماعي.. أملته على ضرورة أسئلة أقاربي المتكررة عند زيارتي لهم.. أهل أمي الحلفاويين كانوا يسألونني إن كنت حلفاوي ولا عربي؟ و يبتسمون بسعادة عندما أسمعهم ما يحبون.. ربما تكبر سعادتهم إن مزجت إجابتي بنوع من الإستهزاء بالجعليين أو السودانيين(أهلي الحلفاويين عندهم الناس أما أن يكونوا حلفاويين أو سودانيين) .. أهلي الجعليون كانوا لا يرضون سوى بإجابة واحدة: جعلي حر .. أحمد الله! و حر هذه أملتها ضرورة أن أتبرأ من مشيمة أمي التي صنعت خلاياي في تسع شهور طوال.. كانت أسئلتهم تلك بداعي الدعابة و لكنها لم تكن تخلوا من جدية.. كانت تترسب في روحي الصغيرة وقتها عميقا جدا..
    في السودان يربوننا و مفهوم الإعتزاز بالإنتماء عندنا مختل.. فالفخر بالإنتماء يختلط عندنا بإحتقارمن لم ينتمي لمثلما ننتمي إليه..
    أذكر في تأريخ عائلتي القريب.. و أعني في التسعينيات أنه تقدم أحد زملاء واحدة من قريباتي لطلب يدها فنشبت حرب بين أهلي و أنقسموا إلي فريقين أحدهم كان رافضا له بشدة بدعوى أنه غرابي..و الآخر كان موقفه الموقف الطبيعي و العقلاني انه إن قبلت به و كان بقدر مسئولية بناء أسرة فمرحبا به..في النهاية تزوجت قريبتي ممن أحبت.. و هي سعيدة جدا الآن في حياتها.. كنت وقتها أدرس بالجامعة.. ما هزني جدا أن قائد الفريق المعارض كان قد درس دراساته العليا بإنجلترا.. و عاش فيها سنين عددا.. أعلم الآن بعد عيشي في أوروبا أنه لن يكون بأي حال من الأحوال نجا من على الأقل حادثة و احدة مورست فيها عليه التفرقة العنصرية..
    و بحكم نشأتي في تلك البيئة أعرف بطريقة غريبة دوافعه ولا أجد لها العذر..
    في التلفاز القومي في التسعينيات كانت كورالات الجبهة الإسلامية تملأ آذاننا قيحا و كراهية لأهلنا في الجنوب و كان الدين أكبر أوراق اللعب حينها.. فالجبهة الإسلامية تنظيم يجمع بين أعضائه الدين أولا و أخيرا.. و لكن أشهر أغنياتهم و أكثرها بثا بالتلفاز القومي كانت أغنية موجهة للقائد قرنق.. تبدأ بقولهم : هاك من دار جعل! و كأنهم يقرون بالطبيعة العرقية للصراع و طغيانها على حتى الديني.. فكيف يمكن لجنوبي مثل قرن أن يحلم بشرب قهوة في حاضرة الجعليين.. المتمة! و ياله من شرف لا يستحقه العبد..

    في مدرسة خورعمر الثانوية القومية النموذجية.. لاحظ لجمال هذا الاسم.. هناك و عندما كنت في صفي الأول بها.. قام طالب لسبب ما أفهمه بصورة غريبة أيضا ولا أجد له العذر بتمزيق صورة مريم العذراء الملصقة بأحد دواليب زميل مسيحي من الجنوب.. فغضب جدا و توعد سيف ( المخطئ جدا..في رأيي.. و يستاهل العقاب) .. فأتحد طلابها المسلمين كلهم لحمايته.. كانت الصلوات الخمس بمسجد المدرسة أكثر إكتظاظا عما سبق.. و برز قيادات من الكيزان و أنصار السنة من حيث لا ندري يصلون بالناس و يحاضرون الطلاب بعدها عن كيف على المسلم معاملة الذمي..و يمجدون ما فعله سيف و يصدرون بذلك الفتاوي مطهمة بما تيسر من آي الذكر الحكيم و قصص الصحابة..
    كنت أجلس في العنبر مع صديقي ياسر بدر الدين حينها نسب و نلعن ما يحدث.. أو نتحدث الى صديقنا جيمس قاي شول.. الذي مثلنا لم يقاطع الكل.. بل قاطع من قاطعه.. حينها كان الحزن يعتصر قلبي فخور عمر مكان جميل ولا يستحق أن تكون هذه واحدة من ذكرياتي عنه..بعدها أصبح سيف الذي كان مشاغبا مثل كل الأولاد في سنه .. أصبح قصير الجلباب و كف عن سماع الموسيقى و عن مصافحة البنات..و كان كثيرا ما يوقف أحدهم لينصحه في الله.. و يذكر إن نفعت الذكرى.. و سمعت فيما سمعت تورطه في حادثة معرض الكتاب المقدس بجامعة الخرطوم بعدها بسنين..
    عندما جئت لخور عمر كنت لا زلت بي رواسب من داء العنصرية .. لم يكن عندي قبلها صديق جنوبي واحد.. و لم أكن أظن أنني سأصادق جيمس قاي شول و توت قديان قرشاي و جوب دانيال دينق و روال إبراهام روال و غيرهم و غيرهم..
    أقول كنت مصابا بهذا الداء و لم أكن أدري أنني مصاب به.. و هذه أهم أعراض هذا المرض.. أن ننكره تماما و أن نغضب إن نبهنا لإصابتنا به..
    .. و عندي الكثير مما يشبه هذه الحكايات في ذاكرتي.. لا زلت .. و أعلم أن لكل سوداني بلا تمييز حكاية يعرفها أو عاشها عن العنصرية..
    المشكلة أنها في عظامنا نرضعها مع حليب أمهاتنا.. و ننكرها طوال الوقت حتى يفضحنا موقف ما.. نحن شعب مريض بالعنصرية.. تسكن بيوتنا و شوارعنا و أفكارنا.. ليست عنصرية الشمالي على الجنوبي فقط.. بل عنصرية الجنوبي على الشمالي أيضا.. و عندي مواقف كثيرة في أوروبا أذكر منها أنني ألتقيت في واحدة من قرى النرويج بشاب جنوبي نشأ في النرويج منذ صغره.. فرح عندما علم أنني من السودان.. و توقف عن مقابلتي و مصادقتي عندما علم أنني من الشمال.. و أفهم موقفه بطريقة غريبة و لكنني لا أجد له العذر..
    و ليست عنصرية أولاد البحر على أولاد الغرب فقط و لكن عنصريتهم المضادة أيضا..بإختصار هي عنصرية الكل على الكل.. العربي و الفوراوي و الجنوبي و الهدندوي و غيره و غيره

    لقد حان الوقت لأن نبدأ مواجهة هذه المشكلة مواجهة حقيقية.. ووضعها في أعلى قائمة الأولويات..
    لقد حان الوقت الذي علينا أن نبدأ بمحاسبة أنفسنا و تنقيتها من شوائبها و أمراضها المزمنة.. و ليبدأ كل واحد منا بنفسه.. أنها مسئوليتنا نحن.. وا حسرتي إن كانت الأجيال القادمة تشبهنا في آثامنا هذه..
    و محاربة العنصرية لا تكون بكيل الإتهامات للغير بأنهم عنصريين و تسميتهم بالأسماء.. كما يفعل البعض في هذا المنبر.. كأنهم بهذا ينفون عن أنفسهم تهمة العنصرية..فهذا في حقيقته مواصلة للعنصرية بعنصرية مضادة ليس يشفع لها أنها تمت كرد فعل.. فالثأر لا يمحو الإثم و لا يعوض الفقد و إنما يضاعفه..
    كيف يدعو واحدنا للمساواة و يشجب الممارسات الخاطئة و تصنيفات الناس و تقسيمهم و هو أكثر الناس إصرارا على أن يفرق ما بين الجلابي و الغرابي و الجنوبي و الهدندوي و الزغاوي؟
    علينا أن نعامل الناس بمن هم و ليس بما هم.. و إن لم نفعل.. فنحن لا زلنا نتمرغ في وحل العنصرية..
    لقد أخطأ عمر علي خطأ جسيما.. و لكنه أيقظ أمرا مهما ظل حاضرا طوال الوقت و تجاهلناه.. أو أكتفينا بأن ننفي عن شخوصنا تهمة العنصرية.. ناسين أو متناسين أن هذا لا يكفي.. و الغريب أن الناس في المنبر.. كثير منهم سارعوا للحديث عن هذا بشماتة في عمر علي و في الليبرالي كمؤسسة.. و الموضع موضع حسرة و ألم و ليس شماتة.. عمر علي أسقط إسقاطا قابع في نفوس الكثير لا زال و لم نتمكن بعد من إنتزاعه من جذوره الضاربة في تأريخ بلدنا كله.. ما فعله .. أيقظني من غفوة طويلة.. فنحن لا زلنا في قلب هذه المشكلة..
    لن ينصلح حال هذه البلاد إن لم يكن بمقدورنا أن ننفي التهمة عنها كلها بدون تردد أو تفكير.. لن ينصلح حالها حتى نحس بالإستغراب إن سألنا الناس عن العنصرية.. لأن الطبيعي أن نتعجب.. كيف يمكن لإنسان بأي حال من الأحوال أن يظن حتى مجرد ظن.. أنه أفضل من غيره؟
    هكذا فقط.. بالميلاد؟



    __________________________________________________
    *محمد المكي إبراهيم
                  

04-12-2008, 11:04 AM

تيسير عووضة
<aتيسير عووضة
تاريخ التسجيل: 12-20-2005
مجموع المشاركات: 7136

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: fadlabi)

    Quote: عندما أخترت الحزب الليبرالي كان أول دوافعي أن الحزب يدعو الى وطن فيه الناس يعاملون كالناس .. كان أجمل ما شدني إليه أنه أنتخب سيدة لتقوده.. ليس لأنه يحاول كسر المألوف أو يريد أن يبتدع البدع.. بل لأنها كانت أحق أعضاءه بالمنصب.. كان من أكثر ما أسعدني أنها كانت من منطقة لم يسمح تأريخنا الحديث لأبنائها بمكان بين حكوماته المتعاقبة الكثيرة.. و التي جاءت جميعها- حسب بيانها الأول جميعا- لأن الوطن يسير الي الهاوية و لأنهم هبوا من أجل العدل و من أجل الناس.. و ما أن مضت الأيام الأولى حتى أصاب الناس الإحباط الجمعي المعتاد.. بعد أن سقط قناع أو آخر..
    جئته حالما بمؤسسة ليست فيها قبيلة غير الوطن أو جنس غير الناس.. و و جدت رفاقا يحبون بلادهم.. بهرني أنهم عندما بدأوا بناء قاعدته سافروا إلى أطرافه النائية و عملوا بها أكثر مما عملوا بعاصمته.. و أحببت فيهم صبرهم على أمراضه الكثيرة و تخطيطهم لعلاجها..
    لماذا يا عمر علي طعنتني هكذا قبل أن نبدأ معركتنا و نحن جنود في نفس الكتيبة ؟ كيف سألاقي الجموع الآن و أنا مصاب؟ لماذا يا رفيقي في الحزب الذي يعول علينا لبناءه؟ و لنشر قيم العدل و المساواة و الحق لمن أستحق؟
    أنا حزين أكثر مني غاضب.. فالقرباء إن آلموك تحزن.. لأنك تنتظر منهم أن يطبطبوا على ظهرك إن طال الدرب الذي تمشيه معهم.. لا أن يخذلوك هكذا

    و على الرغم من ا لبيان الرسمي من الحزب الذي أعاد لي بعض توازني و أخرجني من صدمتي..
    أنا كعضو في هذه المؤسسة التي أعول عليها و أراهن بها.. أعتذر لبلير أخي في الوطن.. و أخي في الإنسانية.. لا أتكلم بلسانها و إنما بلساني و أنا بين أعضائها.. و لا أعتذر عما أرتكبته و إنما عن جرم رفيقي الذي آذاني و الله شهيد قبل ان يؤذيك.. و لكن الصدمة ذهبت بي الى التفكير في أسباب هذا.. ما الذي يجعل إنسان يظن حتى مجرد ظن أنه بالميلاد فقط و ليس لمعرفة أكتسبها أو خبرة مر بها أفضل من إنسان آخر؟


    Quote: لقد حان الوقت لأن نبدأ مواجهة هذه المشكلة مواجهة حقيقية.. ووضعها في أعلى قائمة الأولويات..
    لقد حان الوقت الذي علينا أن نبدأ بمحاسبة أنفسنا و تنقيتها من شوائبها و أمراضها المزمنة.. و ليبدأ كل واحد منا بنفسه.. أنها مسئوليتنا نحن.. وا حسرتي إن كانت الأجيال القادمة تشبهنا في آثامنا هذه..
    و محاربة العنصرية لا تكون بكيل الإتهامات للغير بأنهم عنصريين و تسميتهم بالأسماء.. كما يفعل البعض في هذا المنبر.. كأنهم بهذا ينفون عن أنفسهم تهمة العنصرية..فهذا في حقيقته مواصلة للعنصرية بعنصرية مضادة ليس يشفع لها أنها تمت كرد فعل.. فالثأر لا يمحو الإثم و لا يعوض الفقد و إنما يضاعفه..
    كيف يدعو واحدنا للمساواة و يشجب الممارسات الخاطئة و تصنيفات الناس و تقسيمهم و هو أكثر الناس إصرارا على أن يفرق ما بين الجلابي و الغرابي و الجنوبي و الهدندوي و الزغاوي؟
    علينا أن نعامل الناس بمن هم و ليس بما هم.. و إن لم نفعل.. فنحن لا زلنا نتمرغ في وحل العنصرية..
    لقد أخطأ عمر علي خطأ جسيما.. و لكنه أيقظ أمرا مهما ظل حاضرا طوال الوقت و تجاهلناه.. أو أكتفينا بأن ننفي عن شخوصنا تهمة العنصرية.. ناسين أو متناسين أن هذا لا يكفي.. و الغريب أن الناس في المنبر.. كثير منهم سارعوا للحديث عن هذا بشماتة في عمر علي و في الليبرالي كمؤسسة.. و الموضع موضع حسرة و ألم و ليس شماتة.. عمر علي أسقط إسقاطا قابع في نفوس الكثير لا زال و لم نتمكن بعد من إنتزاعه من جذوره الضاربة في تأريخ بلدنا كله.. ما فعله .. أيقظني من غفوة طويلة.. فنحن لا زلنا في قلب هذه المشكلة..
    لن ينصلح حال هذه البلاد إن لم يكن بمقدورنا أن ننفي التهمة عنها كلها بدون تردد أو تفكير.. لن ينصلح حالها حتى نحس بالإستغراب إن سألنا الناس عن العنصرية.. لأن الطبيعي أن نتعجب.. كيف يمكن لإنسان بأي حال من الأحوال أن يظن حتى مجرد ظن.. أنه أفضل من غيره؟
    هكذا فقط.. بالميلاد؟
                  

04-12-2008, 11:18 AM

Yasir Elsharif
<aYasir Elsharif
تاريخ التسجيل: 12-09-2002
مجموع المشاركات: 48727

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: fadlabi)

    *****

    ******

    *******

    ********
                  

04-12-2008, 11:22 AM

humida
<ahumida
تاريخ التسجيل: 11-06-2003
مجموع المشاركات: 9806

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: Yasir Elsharif)






                  

04-12-2008, 11:46 AM

Hussein Mallasi
<aHussein Mallasi
تاريخ التسجيل: 09-28-2003
مجموع المشاركات: 26230

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: humida)

    زميلك في الليبرالي اسمو علي عمر مش عمر علي!
                  

04-12-2008, 11:52 AM

Ahmed musa
<aAhmed musa
تاريخ التسجيل: 07-08-2007
مجموع المشاركات: 16669

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: fadlabi)

    Quote: زميلك في الليبرالي اسمو علي عمر مش عمر علي!


    (ملاسي) حين يأتيك النداء لفزعة من تحب تنسى بعض أشياءك ... وربما (إسم) حتى !!!
                  

04-12-2008, 12:29 PM

fadlabi
<afadlabi
تاريخ التسجيل: 12-13-2004
مجموع المشاركات: 4116

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: fadlabi)

    تيسير

    ياسر

    و حميده

    شكرا على المرور

    حسين آسف جدا فعلا اتسرعت و كتبت الإسم غلط

    معليش الناس فاهمة المقصود منو

    أحمد موسى شكرا كتير و فعلا هو الإستعجال بدافع الخوف على من نحب ...

    علي ورطته أنه أسقط هذا الإسقاط و هو أمر فظيع لكنه نبهني إلى كم العنصرية الفطرية في نفوس الكثيرين
    علينا أن نعمل معا لإجتثاثها من مجتمعنا كله و من لا وعينا و تنشئتنا السياسية
    هذا المرض سبب معظم مصائبنا اليوم
                  

04-12-2008, 04:12 PM

hanouf56
<ahanouf56
تاريخ التسجيل: 06-02-2002
مجموع المشاركات: 1776

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: fadlabi)

    فاضلابي

    شكرا يا صاحبي



    من اجمل ما قرات وسط هذا العك في هذا الموضوع المقرف ...


    كل الود والحب


    محمد ادريس













    ----------------------------------------------------
    بي تحت تحت كدة (الليبرالي دة فترة وتعدي واله علي الطول)
                  

04-12-2008, 08:23 PM

Abdel Aati
<aAbdel Aati
تاريخ التسجيل: 06-13-2002
مجموع المشاركات: 33072

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: hanouf56)

    *

    (عدل بواسطة Abdel Aati on 04-12-2008, 08:24 PM)

                  

04-12-2008, 08:52 PM

Mohamed Doudi
<aMohamed Doudi
تاريخ التسجيل: 01-27-2005
مجموع المشاركات: 3871

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: Abdel Aati)

    That is very touching,
    Thanks for let us see our naked selves.
                  

04-12-2008, 09:30 PM

Abdel Aati
<aAbdel Aati
تاريخ التسجيل: 06-13-2002
مجموع المشاركات: 33072

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: Mohamed Doudi)

    Quote: That is very touching,
    Thanks for let us see our naked selves.
                  

04-12-2008, 09:46 PM

esam gabralla

تاريخ التسجيل: 05-03-2003
مجموع المشاركات: 6116

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: fadlabi)

                  

04-12-2008, 09:48 PM

esam gabralla

تاريخ التسجيل: 05-03-2003
مجموع المشاركات: 6116

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: fadlabi)

    Quote: The Funny Side of Racism

    By Bisi Adjapon



    I will never forget the first time I changed a white baby’s diaper. It was my first job in America. I put baby Christopher on the changing table and set to work. I removed the diaper and stared in shock at his naked bottom. I had no idea that the white skin was so transparent. There was a network of blue and purple veins everywhere. I froze.

    Christopher was no longer a baby; he was a weird creature who made me uneasy. Not even the real possibility of him squirting urine in my eye moved me. Then he whimpered, and I thought, poor thing, he must be getting cold. I pushed my unease aside and changed him. Once he was dressed, he was just another bald, white baby. Before long, Christopher and I had a love affair going on. I thought it cute whenever he drooled on my face as I tossed him up in the air. For him, my braids made great toys.

    My first encounter with a white person occurred when I was a precocious nine-year-old in Ghana, West Africa. My father, a high school principal, had just hired a British teacher straight from London, with skin like candle-wax. His name was Mr. White, no kidding. I took off one morning to check out this spectacle. He looked at me and said I needed to take a bath. He was dead serious, and I didn’t know enough to be offended. His ignorance was amusing.

    He told me that my skin was dirty because I was dark, that if I washed the grime off, I would become as white as he. In between guffaws, I tried to explain to him that my color wouldn’t come off, but he didn’t get it, so I gave up and went home laughing. Well, this gentleman later fell in love with a Ghanaian woman and married her. We kids spent endless times spying on them and their white friends, and pretty soon, we had developed solid convictions about whites folks. Here are a few…

    White people lived in cold places, and as we didn’t know anything about heating, we concluded that they had offensive body odors. For those of us who washed ourselves outside in the delicious morning sun, it was hard to imagine a person who lived in a cold country washing himself or herself. Why, he would freeze to death!

    Traditional Ghanaian couples do not kiss on the cheeks, much less kiss on the lips in public. Therefore, to us, white women had questionable morals because they allowed themselves to be kissed in public, and what’s more, they seemed to enjoy it! And white men were sex maniacs, always kissing.

    The European woman’s tiny waist was a source of mystery to us. When a Ghanaian woman got married, she was expected to gain a lot of weight, to show that her husband provided well for her. Then she got pregnant right away and was fattened up for breast-feeding, and retained the weight thereafter. European women wore clothes that hid their pregnancies, and their waistlines appeared small, so we came to the conclusion that they carried their pregnancies elsewhere other than in their bellies; like say, their thumbs. That the thumb was not big enough to hold a baby did not trouble us; people who were capable of manufacturing airplanes where capable of anything.

    My father and I were close, so his prejudices became mine. Fortunately, he didn’t have many. I never heard him speak ill of people in terms of their tribes or ethnic backgrounds. It wasn’t until I attended a boarding school that I discovered that people were intolerant of people from different tribes. In Ghana, we call it tribalism. Ewes were all thieves and desperately needed deodorant. Ga’s had no brains. Ashantis were uncouth and quarrelsome. Kwahus were avaricious, and as for the northern tribes, they were only fit for emptying those revolting Portuguese-style toilets. We Fantis were regarded as lazy and extravagant. I befriended girls from all tribes, and my experiences proved different. I became particularly fond of northerners, who were very sweet.

    In form five (twelfth grade), an exchange student arrived from America, the only white girl among 600 black girls. She was nice and seemed to get along with people in general. People treated her with respect. The following year, another white American replaced her. She was a whiny creature who complained about everything Ghanaian, and the fact that she was white made it worse. No one wanted to be her friend, and she was the butt of silly jokes. I wasn’t unkind to her, but I never reached out to her either. I had no idea how miserable she was until the day she had to address the school prior to her departure from Ghana. She spoke about the pain she had endured as a foreigner in our school, and I was filled with shame. In sixth form, yet another American girl arrived. This time, I went out of my way to befriend her. She turned out to be a lovely girl with a great sense of humor.

    It was one thing to make friends with people of other races; dating them was an entirely different matter. At the University of Ghana, my attempts to befriend an instructor from Spain caused me much embarrassment. I spied him one night on my way to the store and hurried after him. With my limited Spanish, I engaged him in a conversation.

    ME: Buenas tardes, Señor.

    HIM: Buenas tardes, chicaradajabayadamundo.

    ME: Sí!

    HIM: Adondebanustead?

    ME: ?&*?!…Sí?

    HIM: Adóndebanustead? (Adónde va usted?)

    After some effort, I deduced that he wanted to know where I was going. I flapped my elbows and clucked madly, trying to explain that I was going to buy chicken until he said “Ah, pollo!” Then he lapsed into more rapid-fire Spanish, so I just said “Sí” to everything. Without knowing it, I had invited him to dinner, and he arrived bearing flowers and a bottle of wine. Apparently, he had asked to join me for dinner and I had said “Sí!”

    Dinner was torture. I pored over the Spanish/English dictionary, but it was not much use. Somehow in the evening, he asked to see me again and I said “Sí” without having a clue as to what I was agreeing to. I was most amazed and embarrassed when he turned up in my dorm room the next day; a white man in my room, ay! Only prostitutes and desperate women had relationships with white men in those days. I am ashamed to say that I treated my friend shabbily. After that incident, I was conveniently busy each time I bumped into him and had no time to chat, all because I was afraid of what people would say. It was when I attended the University of Dakar in my third year that I recognized myself for the coward I was.

    Dakar was a metropolis. It was 30% white French. Apart from the French, there were the “coopérants”: all manner of experts from America, Canada, England, Germany, and Scandinavia. There were the Lebanese with their exclusive clubs, and other Arabs from the Middle East. There were white Africans from Tunisia, Morocco, and Algeria. There were islanders from the Cape Verde, Comoro Islands, Madagascar, and Mauritius. There were Afro-Asians, a by-product of the Vietnam War (Senegalese soldiers fought on the side of the French in Vietnam). And finally, there were students from all over sub-Saharan Africa.

    For the first time in my life, I experienced discrimination. I had to produce identification before I could enter into posh hotels while whites and Arabs sauntered by with no questions asked. The reason behind this was because there were lots of prostitutes in Dakar who had a habit of sneaking into hotels to visit their “uncles,” and I had the misfortune of looking like a Senegalese. (A black couple in a parked car at night could be arrested for prostitution.) I discovered that for some, it was not “cool” to date blacks. A Tunisian who had set out to be charming to me at a gathering one night failed to recognize me the next day in the company of his compatriots. I understood what it felt like to be at the receiving end of racial prejudice. Therefore, I shed off my cowardice and openly befriended people from all walks of life.

    Since coming to America, I have experienced discrimination for reasons that are at times unclear to me. Sometimes, though, I have assumed that people are prejudiced before knowing it for a fact. Assuming that someone is prejudiced because of who he is, is another form of discrimination.

    When I advertised my basement for rent, Matt Jacobs arrived. I was less than thrilled because he was Korean. I didn’t know that a Korean could be named Jacobs, and he had no trace of an accent when I spoke to him on the phone. I was convinced that Asians were prejudiced, and I wasn’t about to tolerate it in my home. Matt looked around and decided to stay. I said no thanks, but he was persistent. Finally, he put down a deposit and said: “If you don’t find anyone by August, I’ll take it.” Right. Well, I didn’t find anyone, so I decided to let him stay, but I had every intention of kicking him out the minute I found someone else.

    Matt turned out to be the best tenant I could ever hope for. He was a wholesome college kid who slept all day and frolicked all night. He played basketball and fiddled with his violin. As it turned out, he was adopted and had siblings of other races, including blacks.

    Of course, one is bound to have some unusual experiences when one associates with foreigners. My friend, let’s call her “Zelda,” had a unique experience when she visited a Filipino family. The grandmother, who had pink eye, approached her and said: “I want milk.” Zelda, who was nursing a baby, offered to go to the store and pick up a gallon for her. The grandmother shook her head, pointed to Zelda’s bosom and repeated: “I want milk.” It turned out that she wanted Zelda to squirt breast-milk into her eyes as treatment for her pink eye. “Zelda” declined with delicate grace, but it gave us lots to laugh about as we imagined the possibilities. What do you know; breast milk is a cure for conjunctivitis!

    Perhaps it is impossible to be completely free of prejudice, but it is worth every effort. My friends span the globe and my life is richer for that. When my 12th grade class graduated two years ago, one of the parents invited me to celebrate at their home. They were from Afghanistan. I was the only black person there, an Oreo cookie in a bowl of milk. I was shy at first, but they soon put me at ease and made me feel like part of the family. The mother said that I had been the angel watching over her daughter throughout high school. I had a wonderful evening and ate the best spinach chicken ever.

    My Vietnamese neighbors have turned out to be invaluable friends. Their little girl walks into my home and plops herself on my bedroom floor as though she belongs there. She tells me all about Buddha, and I tell her all about Jesus. My friends have names like Kramer, May, Katz, Nguyen, Ricardo, Schuster, Le, Abdullah, Jong . . .

    I cannot speak for any populations or religious group that has endured the savagery of slavery, holocaust, or near annihilation. During colonialism in Ghana, the British adopted the system of indirect rule, ruling the people through the traditional kings. Therefore for some people, there was not much change in their lifestyles. My parents did not suffer at the hands of a white person, so they had no horror stories to tell me.

    Not having experienced the pain that can be passed down from generation to generation, I cannot tell people how to feel or act. For me, looking at racial groups is like looking through a kaleidoscope and seeing all the different skin colors emanating from one source of life. It’s amazing, really. And beautiful.
                  

04-12-2008, 09:51 PM

esam gabralla

تاريخ التسجيل: 05-03-2003
مجموع المشاركات: 6116

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: fadlabi)

    Quote: When racism is no longer funny
    WHY WOULD black comedian Dave Chappelle run away from megafame and megafortune to seek anonymity on an Indian Ocean beach, about as far from Hollywood as he could get? It's really not so hard to imagine. The genius that makes Chappelle the nation's hottest comic is being able to grab the electric third rail of American life and transmit its energy in a way that makes people laugh. Do that long enough and one of two things happens: You let go, or you get burned.

    The third rail, of course, is race. We laugh so hard at racial humor because it's dangerous, naked and forbidden, almost like pornography. But the thin line between hilarious and offensive can shift without warning. A joke that kills today might get you punched tomorrow.

    Great glory comes to the comic who's able to dance closest to the line. Richard Pryor worked that neighborhood once, as did Eddie Murphy, as did Chris Rock. Those funny men never stopped being funny but did become less dangerous over time; their own daring moved the line, and their jokes began to fall too comfortably within the newly enlarged safety zone. Rule of thumb: If they let you host the Oscars, you're no longer on the edge.

    "Chappelle's Show" is one of Comedy Central's top-rated shows; a compilation of the first season's episodes is the best-selling TV-series DVD in history; the second-season DVD could be even bigger. To keep him for a third season and beyond, Comedy Central signed Chappelle to a contract that would pay him up to $50 million -- not bad for acting a fool.

    But just as he was finishing the next batch of shows, Chappelle vanished. There were rumors of drugs or a breakdown, but a Time magazine writer tracked him down in remote Durban, South Africa, of all places, where he was clearing his head with a friend and sometime spiritual adviser.

    Chappelle manages to say things about race that the rest of us wouldn't dare think, much less let pass our lips. Take his use of the word considered the ultimate racial slur, the word beginning with "n." It's hard to find a black comic younger than Bill Cosby who doesn't season his monologues liberally with that word, but Chappelle doesn't sprinkle, he pours. One of his sketches, for example, was about a white family whose surname was That Word. Mom, Dad and the kids spoke to and about one another in phrases -- "He's a little (That Word), all right!" -- that otherwise would prompt a lawsuit or a beat-down.

    It was fall-off-the-chair funny, but afterward you didn't want to think too much about why you had laughed so hard. Same with a sketch that imagined blacks getting reparation checks for slavery, then running out to splurge in liquor stores and Cadillac dealerships. A lot of Chappelle's humor is like that, confronting racial stereotypes so literally that the effect is startling, outrageous and more than a little unsettling.

    According to Time, Chappelle became unsure about his material for the new season when a white visitor at a taping laughed especially hard and long over a sketch Chappelle performed in blackface. "When he laughed, it made me uncomfortable," Time quotes Chappelle as saying. His longtime writing partner is quoted as confirming that Chappelle had decided some of his material was not funny but "racist."

    For me, this context makes Chappelle's flight from a $50 million payday so much more understandable.

    It's one thing for a black comic to perform racially charged material that delights black audiences. A black audience takes it as pure satire or a kind of inside-the-family ribbing; slurs and stereotypes have no power as weapons of mass distortion. But how can you be sure that a white audience doesn't take the jokes as "proof" of ugly, buried, unacknowledged assumptions?

    Maybe you shouldn't care. Maybe you just decide that intent is the important thing. You know what you meant by the joke, and people are rolling in the aisles. Who cares why they're laughing?

    But if you're as thoughtful as Dave Chappelle, and you're serious about your conversion to Islam, and you stop to ask the question, then maybe you have no choice. If you doubt the impact of your humor -- or worse, your own intent -- then maybe it's not a bad idea to take a break.

    I'll be happy if Chappelle comes back soon to resume making me laugh 'til I cry. But I understand if he feels burned; I understand if, for a while, he needs to let go.
                  

04-12-2008, 10:04 PM

Tragie Mustafa
<aTragie Mustafa
تاريخ التسجيل: 03-29-2005
مجموع المشاركات: 49964

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: esam gabralla)

    شكرا فاضلابي
    للكتابة الجميله وىمينه تدل على خصوصيتك.

    عارف يا فالضابي ظلت ابحث عن حروفك بين كل الغاضبين واستغربت غيابك
    ولكن شكرا ان قرات لك هذا فعرفت انك كنت تحت الصدمة فمثلك لا يغيب ولا يصمت ولايجامل.


    شكرا عصم جبر الله
    العنصريه العرقيه امر جلل
    واشهد انك من اكثر الوجوه محاربة لها بالمنبر.
                  

04-12-2008, 10:23 PM

esam gabralla

تاريخ التسجيل: 05-03-2003
مجموع المشاركات: 6116

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: fadlabi)

    سلام فاضلابي

    قبل الكلام بتكون شفت فيديو ديف شابل Dave Chappelle عن العنصري الاسود "الاعمى" الاصبح قائد و منظر لحركة السيادة البيضاء عنوان الفيديو Black whitesupremacist ، و هو من افضل ما يكشف بطريقة ساخرة قصة العمى الحاصل لكثير من السودانيين في ما يتعلق بتصنيف نفسهم "اللونى" و العرقي.

    شوف الفيديو ... بعض الكلمات والتعابير لم افهمها لكن الفكرة واضحة.

    (1)


    (2)

                  

04-13-2008, 03:27 AM

Abdel Aati
<aAbdel Aati
تاريخ التسجيل: 06-13-2002
مجموع المشاركات: 33072

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: esam gabralla)

    سلام يا عصام ...

    امتعتني فعلا بالفيديو ..

    لك الشكر على كل شيء..
                  

04-13-2008, 06:37 AM

ثروت سوار الدهب
<aثروت سوار الدهب
تاريخ التسجيل: 07-22-2003
مجموع المشاركات: 7533

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: Abdel Aati)

    كلام مؤثر فعلا يا فاضلابي
    الموقف يحتاج لعمق و جدية
    حتى نبرز داء العنصرية
    حتى يتسنى العلاج

    تحاياي يا دفعة
                  

04-13-2008, 07:33 AM

عبده عبدا لحميد جاد الله

تاريخ التسجيل: 08-19-2006
مجموع المشاركات: 2194

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عمر علي.. زميلي الليبرالي.. (Re: ثروت سوار الدهب)

    Quote: في السودان يربوننا و مفهوم الإعتزاز بالإنتماء عندنا مختل.. فالفخر بالإنتماء يختلط عندنا بإحتقارمن لم ينتمي لمثلما ننتمي إليه..

    شكراً يا فاضلابي حقيقة الاقتباس اعلاه يلخص مشكلتنا
    ويجب ان نبدأ محاربة هذا الداء من خلال هذه المفاهيم

    تحياتي
                  


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de